Barne- og ungdomsarbeidet og kulturarbeidet som gjøres i Vesterålen, kan spille en veldig stor rolle i å gjøre regionen mer synlig og attraktiv for tilflyttere. Det mener Øystein Bjørstad Lindbeck, som sist helg fikk prisen “Årets Takk” under Spellemannspris-utdelingen.

Q: Gratulerer med Spellemannspris, hva betyr det for deg å vinne?

A: Å vinne en Spellemannspris er selvsagt stort. Og som en som har gjort mest ut av meg som arrangør og bakmann, er det selvsagt ekstra stas at det er en publikumspris, løftet fram av de jeg har betydd noe for. Utrolig rørende anerkjennelse som henger høyt. Og ikke minst det å være nominert i så flott selskap.

Q: Hvordan var det å stå på direktesendt tv og motta prisen?

A: Det var i grunnen kjempeartig. Og vedig spennende. Jeg fikk jo ikke noe «heads up» på forhånd, og hadde i grunnen ingen radar på sjansene, så det var overraskende.

Q: Du har akkurat kommet tilbake fra Oslo, og hvilket forhold opplevde du at det sentrale musikkmiljøet i hovedstaden har til kulturlivet i Vesterålen som du representerer?

A: Jeg opplever vel at den mest synlige delen av kulturlivet i Vesterålen, sett fra et mer sentralt ståsted, blir gjennom arrangørmiljøet. Sortland Jazzfestival, Fæsterålen, Rock mot Rus, Kulturfabrikken og slike ting. Som er greit synlige fra turné/artist/bookingsida. Og noen enkeltartister, selvsagt, men vi kunne jo godt gjort mer ut av oss… Og Nord-Norge samlet sett er jo i vinden, også kulturelt.

Q: Du var jo også sentral da Sortland ble kåret til årets barne- og oppvekstkommune i Norge i 2015. Hva er det som gjør at du gang på gang bidrar til at Sortland settes på kartet og får nasjonal oppmerksomhet?

A: Vi har hatt en del fine, langvarige arbeider på gang over tid. Og ting tar jo selvsagt tid, så man må være tålmodig. Det hjelper selvsagt å ha en tro på at man kan spille en rolle og få til ting, det fikk jeg inn med gjør-det-selv-ånden fra tida da jeg begynte å arrangere konserter som ungdom. Og når det gjelder ungdom så er det jo egentlig det som er viktig – la de slippe til og stole på at de får til noe bra. Også når det tar litt tid. Det er kanskje det aller viktigste for meg.

Q: Hvilken rolle kan barne- og ungdomsarbeidet, og også kulturarbeidet som gjøres i Vesterålen, spille når det gjelder å gjøre regionen mer synlig?

A: Jeg tror det kan spille en veldig stor rolle, egentlig. Det er flere sider av det. Det ene er selvsagt den nasjonale synligheten gjennom enkelthendelser, presetasjoner, etc. Men i tillegg til det er det jo det rene omdømmet og synligheten av at ting skjer, at aktiviteter og infrastruktur er på plass (eller er på vei mot å komme på plass), det som har å gjøre med bolyst og å skape attraktive bosteder. Fin natur har vi jo overalt i (Nord)-Norge, så vi trenger noe ekstra for å være synlig for tilflyttere. Ellers er selvsagt gode oppvekstvilkår helt uvurderlig om man skal ønske å noen gang flytte tilbake til et sted.

Ane Høyem er utdannet journalist fra Høgskulen i Volda og har en master i historie fra Universitetet i Oslo. Høyem har i tillegg gått to år på forfatterstudiet ved Universitet i Tromsø og har kortere studieopphold bak seg fra University og Edinburgh (UK) og University of Damascus (Syria).