I mer enn 100 år har barn elsket fiskebollene fra Vesteraalens. -At fiskeboller ofte er barns yndlingsrett er avgjørende for vår suksess, sier Randi Bolstad, Vesteraalens mangeårige salgs- og markedsdirektør.

Q: Fiskeboller er mange barns yndlingsrett. Hvor viktig har det at barn liker fiskeboller så godt vært for at dere har kunnet holde på med fiskebolleproduksjon på Sortland i mer enn 100 år?

A: At fiskeboller ofte er barns yndlingsrett er avgjørende for vår suksess. I tillegg er det et sunt alternativ som gjør at foreldre gjerne kjøper barnas favorittrett til middag. Barn er fornøyde, og voksne blir fornøyde med at de velger riktig mat for sine barn. I tillegg smaker de jo himmelsk også for voksne, men barn er hoveddriveren i vår fiskebolleomsetning. Nå er jo også etterhvert merkevaren blitt et kjent og kjært matikon i Norge, som mange identifiserer med barndommen. Vi har derfor alle i generasjoner vært med å drive varemerket videre.

Q: Dere retter dere i økende grad mot det internasjonale markedet. Hvordan blir fiskebollene mottatt internasjonalt, eller er det andre produkter som da etterspørres?

A: Vi er mest på det internasjonale markedet med ferdigraffinert torskeleverolje, men fiskebollene er også ekstremt godt mottatt i spesifikke land som spiser lignende farseprodukter. I Asia er boller av kjøtt eller fisk en vanlig ingrediens i et varmt måltid og fiskeboller spises i flere asiatiske land med litt justering på smak .

Q: Du har svært lang fartstid i fiskerinæringa, og hvordan er det å være kvinne i en såpass mannsdominert bransje?

A: Det har vært mange fine opplevelser og en interresant reise, på en annen side kan det også lett forme seg en kultur der menn mener de har enerett på næringen. Det er rett og slett lett å bli overkjørt om man ikke er våken, for å si det rett ut.  Mange menn vil gjerne stikke sitt ansikt frem når noen skal ta æren for en jobb. Vi kvinner er jo ikke slik, vi er mer opptatt av å gjennomføre jobben, det gir oss gjerne tilfredsstillelse. Det er kanskje derfor det er så viktig å ha en nogenlunde likevektig fordeling mellom kjønnene i organisasjoner. Alikevel er det menneskers horisont, realisme og evnen til å sette seg inn i situasjoner som gjerne er nøkkelen til å lykkes, ikke kjønnsfordelingen. Jeg fokuserer mer på de interresante menneskene jeg har møtt underveis, spesielt i de markedene jeg har jobbet i verden rundt. Det har vært morsomt, lærerikt og berikende og se hvordan mennesker egentlig ikke er så forskjellige på enkelte nivå, og hvordan på andre nivå man tenker på forskjellige kanaler. Til syvende og sist er det energien mellom mennesker som er avgjørende for hva man skaper og hva sluttproduktet blir.

Q: Hva er det som gjør dette til en spennende bransje å jobbe i?

A: For meg som jobber mest internasjonalt er det at ingen dager er like, nye problemstillinger som må løses hver dag, innsikt i mange forskjellige tema og forretninger som naturlig knyttes til det vi jobber med. Det handler også om logistikk, finansiering, handelsavtaler og de underliggende reguleringer, andre kulturer og muligheten til å treffe interresante mennesker. Fortelle sanne ekte historier om de produktene man selger, og å vite at det man jobber med er ekte vare og gagner en forbruker et sted i verden. En viss stolthet knyttes mellom produktet man selger og historien om hvor man kommer fra.

 

 

Ane Høyem er utdannet journalist fra Høgskulen i Volda og har en master i historie fra Universitetet i Oslo. Høyem har i tillegg gått to år på forfatterstudiet ved Universitet i Tromsø og har kortere studieopphold bak seg fra University og Edinburgh (UK) og University of Damascus (Syria).